Kvinnen som knuste glasstaket i Hollywood

Kvinnen som knuste glasstaket i Hollywood

Ava Marie DuVernay var 32 år første gangen hun plukket opp et filmkamera. I dag er hun blant de mest innflytelsesrike filmprodusentene i Hollywood.

Ava DuVernay har skrevet seg inn i historien som skribent, filmregissør og produsent. Men karrieren hennes startet ikke der. Etter studiene ved University of California i Los Angeles, fikk hun jobb som praktikant for nyhetssendingene i CBS under O. J. Simpson-rettsaken. Etter å ha fått jobben med å overvåke hjemmene til jurymedlemmene og gå gjennom søppeldunkene deres, fikk DuVernay nok og gikk over til PR-bransjen. Hun etablerte et eget PR-byrå i 1999, og via denne jobben fikk hun muligheten til å jobbe med kampanjer for ulike filmer og tv-show.

 Mens hun var på filmsett, fikk DuVernay muligheten til å observere fremtredende filmskapere som Steven Spielberg, Michael Mann og Clint Eastwood. Hun fattet interesse for film, så i 2003 skrev hun sitt første filmmanus. Tre år senere lanserte hun sin første kortfilm, kalt Saturday Night Life, som var basert på morens erfaringer.

Filmen handler om en ung afroamerikansk kvinne som plutselig blir alene med tre barn. Forlatt og singel bestemmer hun seg for å trosse en gryende depresjon. Mens resten av Los Angeles oser av energi, drar hun til den lokale matbutikken i et forsøk på å lette humøret og underholde barna sine. I løpet av kvelden kommer hun nærmere både barna sine og seg selv.

Året etter, i 2007, laget hun sin første dokumentarfilm som hun kalte Compton in C Minor. Filmen er en dokumentar fra gjenghovedstaden Compton, og DeVernay forsøkte å skildre byens mangfoldighet på to timer. Resultatene berører alt fra arbeidsledighet til entreprenørskap, og fra graffiti til eierskap. Filmen fikk en lunken mottagelse, men det neste prosjektet fikk større oppmerksomhet. Dokumentaren This is life handlet om hip-hop-kulturen, om hvordan denne utviklet seg og hvilken innflytelse den fikk, og filmen ble nominert til flere priser.

Selv om de store suksessene uteble, gikk hun løs på nye prosjekter. I 2010 kom filmen I will follow, som ble plukket opp av flere filmfestivaler. Det store gjennombruddet fikk hun med spillefilmen Middle of nowhere, som hadde premiere ved Sundance Film Festival i 2012, hvor hun vant prisen for beste regi. Dermed ble hun den første afro-amerikanske kvinnen som vant denne prisen, og like etter ble hun også første afro-amerikanske kvinne til å bli nominert til beste regissør av Golden Globe, og hun nominert til beste film under Oscar-utdelingen.

Hun er også den første afro-amerikanske kvinne som fikk regissere en film med et budsjett på over 100 millioner dollar. Arbeidet har gjort henne til den høyest gasjerte afro-amerikanske kvinne i amerikansk filmhistorie, og den siste filmen hennes, When they see us som kan sees på Netflix, ble nominert til hele 16 Emmy-priser.

Så vil noen sikkert undre seg over at man trekker frem en nålevende Hollywoodprodusent i rekken av historiske kvinner, men DuVernay har knust så mange glasstak at hun mer enn fortjener plassen sin i rekken av bemerkelsesverdige kvinner. I en av verdens tøffeste bransjer, hvor det finnes få kvinnelige regissører generelt, har DuVernay klart å klatre til topps helt på egen hånd, uten berømte foreldre og uten et stort kontaktnett, og plassert seg solid i en stol ved det samme bordet som de store regissørene. I 2017 ble DuVernay inkludert i Time Magazines årlige liste over de 100 personene som har størst innflytelse i verden.

I 2020 ble DuVernay valgt inn i styret for Academy of Motion Pictures Arts and Sciences som en representant for filmregissørene.

Ava Marie DuVernay ble født 24. august 1972 i Long Beach, California. Hun vokste opp sammen med moren sin Darlene Maye som var pedagog, stefaren Murray Maye og fire andre søsken. Faren hennes, Joseph Marcel DuVernay III, hadde kreolske forfedre fra Louisiana som etternavnet hennes stammer fra. DuVernay vokste opp i Lynwood, California, nær Compton hvor hun lagde sin første dokumentar.

I 1990 startet hun studiene i engelsk litteratur og afroamerikanske studier, og hun fikk en dobbel bachelorgrad fra University of California, Los Angeles (UCLA).

I motsetning til mange andre kolleger i underholdningsbransjen, har DuVernay holdt en lav profil. Hun er kjent for å holde sitt personlige liv unna kameraene, og hun har lyktes bra med den strategien. Men hun er kjent for sitt sosiale engansjement, blant annet gjennom dokumentarfilmene sine. DuVernay ble også den første mottakeren av Tribeca Film Institutes Heineken Affinity Award, og mottok en pris på 20.000 dollar i støtte til fremtidige prosjekter. Hun donerte alle pengene til AFFRM, et afro-amerikansk filmkollektiv som hun selv tok initiativ til og grunnla i 2010.  

Men på tross av sine meritter så langt, har Ava DuVernays flere tunge prosjekter på bordet. Hun skal co-produsere og regissere en dokumentar om musikeren Nipsey Hussle, og hun skal lage en serie i seks episoder som heter «Colin in Black & White», som handler om aktivisten Colin Kaepernicks liv. Begge for Netflix. I tillegg annonserte strømmetjenesten at de skal vise henens neste film kalt Caste, som er en bearbeidelse av Isabel Wilkersons bok med samme navn.

Om sitt eget arbeid har DuVernay uttalt at «Kreativitet er en energi. Det er en dyrebar energi, og det er noe som må beskyttes. Mange mennesker tar det for gitt at de er en kreativ person, men jeg vet av erfaring at det å føle den kreative energien, det er en magi. Og den kan ikke tas for gitt.»

 Kilde: Womens History, Wikipedia, imdb, thenetline,

Sideblikk

Urlesbisk transmann ser med smale øyne på det store bildet.

Antonio gir oss sideblikk hver fredag!

Historier om kvinner

Korte artikler om kvinner i historien, som har gjort ekstraordinære ting, men som så altfor ofte glemmes. 

Kvinners Stemmer

Etter at det ble hatefullt å beskrive virkeligheten, ønsker Matriarken å utvide ytringsrommet ved å gi kvinners stemmer en platform.